Amersfoort 25 december 2020
“….🎵 Het was kerstochtend 2020
Ik weet het nog zo goed
Mijn quarantaine-tijd voorbij en de dag was leeg
En JP zei dat ik maar naar buiten moest gaan
En als ik braaf ging schrijven, dat ik dan wat lekkers kreeg…. 🎶”
Dus ik ging aan het werk, poging doen mijn eerste blog te maken.
Hoe doe je dat? Gewoon schrijven over iets? Over dit jaar, dat bijna afgelopen is, waar iedereen het over heeft.
Voor zover ik me alle voorgaande jaren nog goed kan herinneren, was dit jaar in ieder geval eentje waarin ik misschien wel de allermeeste nieuwe dingen heb geleerd.
Het jaar begon ik hoogzwanger van onze mooie IVF-creatie en alles ging goed. Met de combinatie van nesteldrang en mijn natuurlijke opruim-obsessie, ging ik in januari en februari alle kasten, kamers en ieder hoekje van ons huis tot in de puntjes opruimen en organiseren.. Want als dat 2e kindje er zou zijn, dan heb je het vast heel druk met 2 kindjes en alle kraambezoek dat zou komen, wel handig als dan alles al lekker opgeruimd is.
Moos werd geboren op 24 februari, klein lief jongetje..; daar ben je dan. Een paar kraambezoekjes volgden en toen was het stil.
Corona had de wereld geraakt en alles was ineens anders.. We mochten elkaar minder zien en er volgden allerlei maatregelen.
Ondertussen zaten wij thuis in onze babybubbel en hadden we het gewoon knetterdruk met 2 kleine kindjes. Ik was soms jaloers, als ik mensen hoorden zeggen dat ze, uit verveling maar zijn gaan klussen, lange wandelingen gingen maken, gigantische puzzels leggen of andere dingen waar ze ineens aan toe kwamen om te doen, omdat ze zoveel tijd over hadden.. Bij ons was het een vrolijke chaos met veel slaaptekort.. ☺︎
Toen mijn verlof afgelopen was, ging ik zoetjes aan eens beginnen met mijn plannen; mijn plannen om eindelijk mijn eigen bedrijf te starten. Mijn eigen bedrijf als professional organizer; dit is mijn nieuwe grote droom en uitdaging.
Nog steeds vind ik het fascinerend dat ik dit, voor mij nieuwe beroep heb ontdekt. Uiteraard ontdek je soms geheel nieuwe dingen in je leven, maar dit was ook nog eens helemaal op mijn lijf geschreven. Mijn motivatie was enorm.. en nog steeds! Na mijn ondernemersfiasco in 2014, heb ik heel veel geleerd en nu kon ik dat eindelijk allemaal gaan uitvoeren..; met meer ervaring, meer verstand, meer budget en meer gedegen voorbereiding. Maar nu ook met 2 kindjes, een man en dus een heel gezin.. best pittig af en toe.
Ik had een megalange ‘Professional-Organizer-To-Do-lijst’ en iedere keer als ik tijd had om te werken, ging ik aan de slag en dit was een enorm leuk en interessant proces, want echt alles was nieuw! Dus steeds als ik aan een nieuwe taak ging beginnen, kwam ik allerlei hobbels en uitdagingen tegen en werd ik met mezelf geconfronteerd. Uiteindelijk gaat het alleen maar om beslissingen maken.. over alles..
Dit is trouwens ook iets waar organizen eigenlijk vooral uit bestaat; beslissingen maken..; soms doe je dat snel, soms gaat het lastiger.
Nu leg ik de lat vaak hoog, soms misschien te hoog, maar ik heb inmiddels begrepen dat dit een kenmerkende eigenschap is voor zowel organizers als zelfstandig ondernemers.. dus omarm ik dit maar.
Ik begon aan 2 geheel nieuwe dingen; starten als zelfstandig ondernemer en ’t gaan uitvoeren van een geheel nieuw beroep; met beiden nul ervaring. Dus alles moest ik from scratch ontdekken, uitzoeken en uitvoeren..
Ik probeerde vanalles zelf te doen, maar miste overzicht en structuur en dat is zo ongeveer mijn eerste levensbehoefte.. ☺︎
Ik zocht hulp bij dit proces en vond de perfecte hulp; Marianne; een ervaren professional organizer die startende organizers begeleidt bij het opzetten van hun bedrijf. Ik volgde bij haar een online programma: PO Academy; waarin alle onderdelen stonden die ik moest uitwerken, stap voor stap, heel overzichtelijk. Daarnaast heb ik ook persoonlijke ondernemerscoaching gehad en zo ontwikkelde ik mijn ondernemersvaardigheden en bouwde ik mijn bedrijf langzaam op.
Bedrijfsnaam bedenken, logo ontwerpen, doelgroep kiezen, verzekeringen uitzoeken, boekhouder vinden, ondernemersplan schrijven, UWV startersregeling uitvoeren, website laten bouwen, privacywetgeving leren, zakelijke socials opzetten, financiële zaken regelen, budgetplannen, bedrijfskrediet aanvragen, illustraties bedenken, juridische zaken regelen, documenten opstellen, fotoshoots eigen visuals, content creëren, eigen teksten schrijven, marketinghulp vinden, auto beletteren, reclame & sales activiteiten, beroepsvereniging lidmaatschap, organizerkit samenstellen, flyers, stickers, kaartjes maken, vlog & blog maken en nog véél meer..
Een voorbeeld uit de vele taken;
Een website-bouwer zoeken; ik ben zeker een maand bezig geweest om de juiste mensen te vinden hier voor; ik ben met wel 8 personen in contact geweest die allemaal een website kunnen bouwen; de een heel goed in de technische aspecten, de ander juist sterk in vormgeving, weer ’n ander gespecialiseerd in originaliteit, marketing of SEO.
Ik zocht naar de juiste klik, iemand die begreep wat ik wilde, mijn stijl begreep en als ik niet precies wist wat ik wilde, mij goed kon inspireren en goede voorstellen kon doen. Ik wilde er geld aan uitgeven, maar dan moet het wel goed zijn en de communicatie en service zijn erg belangrijk.
Tijdens deze zoektocht, leerde ik al heel veel; over websites, over vormgeving en techniek, over wat ik zelf wilde doen en wat ik beter kon uitbesteden.. Door die zoektocht, ontdekte ik steeds beter wat en wie ik wilde hebben en hoe ik moest filteren naar de juiste mensen die mij konden helpen.
En zo ging het met alle andere onderdelen ook.. Alles steeds onderzoeken, beslissingen maken, tijd inplannen en uitvoeren.. Als mijn kindjes in bed lagen ’s avonds ging ik gerust door tot 22u met werken en heb maandenlang iedere zondag ook doorgeknald.. omdat het af moet, omdat ik er zin in had, omdat ik het leuk vond en vind!
Daarnaast mijn gezin; met 1 baby’tje en 1 kleuter met auditieve zorg-behoefte…en een man..; die ook graag aandacht willen af en toe ☺︎
Die man, JP heeft mij in alles constant enorm gesteund en waar nodig, actief geholpen.. dat is erg waardevol. Dankjewel lieve schat ♡
De combinatie van deze activiteiten en natuurlijk die stomme pandemie, hebben er voor gezorgd dat ik mijn vrienden al erg lang niet heb gezien of gesproken; ik mis ze! Zoals velen met mij mis ik sowieso de sociale contacten, gezellige uitjes en een beetje vrijheid..
Nu zitten we weer in lockdown.. iedereen is er helemaal klaar mee..
Ik kan niet wachten om weer eens een gezellig dinertje te hebben met vrienden, maar vooral om mijn klanten te gaan ontmoeten; echt te gaan uitvoeren wat ik het afgelopen half jaar heb opgebouwd.
Ik ben zo benieuwd, nieuwsgierig en nog steeds knettergemotiveerd!
Voor iedereen die zich aangesproken voelt…; zie ik jou snel? Ik hoop van wel!
De volgende mensen hebben er voor gezorgd dat ik alles heb kunnen doen om mijn bedrijf op te starten; in de vorm van steun, aandacht, betaalde hulp, advies of liefde;
- mijn lief JP
- mijn kindjes Luuk & Moos
- mijn schoonfamilie Bep, Henk, Lisanne & Lisette
- mijn vader Herman
- mijn familie Noor, Sander, Liesbeth, Toon, Noreen & Lies
- mijn ontwerper & visueel adviseur Joost
- mijn ondernemerscoach Marianne
- mijn opleider Els Jacobs
- mijn vrienden: Monique, Anja, Geke, Joëlle, Eva, Francien, Mink, Fleur, Dominique, Fabienne, Zita, Yvonne, Suze, Melissa, Zizi, Simone, Alberto, Truike, Francesco, Sandra, Anique, Andor, Joris, Carmen, Twanny, Fatima, Jeroen, Elisabeth
- mijn website-bouwers Thomas & James
- mijn marketing-guru Kelly
- mijn reclamevrouw Yvette
- mijn boekhouder Kees
- UWV
- Qredits
- ZZP Nederland
- NBPO
- mijn studiegenootjes uit de OPOP-groep
- mijn dames uit de 2020 MOMS-groep
- mijn social media connecties
- en nog wat fijne mensen die ik nuttig gesproken heb tijdens mijn traject: Dennis, Susan, Raymon, Peggy, Wendy, Diana, Eva, Simon, Charlotte, Remco, Janneke, Michiel
Veel dank fantastische mensen ♡